Kort testrapport Viofo A229 Pro Dashcam

Kort testrapport Viofo A229 Pro Dashcam
Viofo A229pro Dashcam aanbevolen

Dashcams bieden veel toegevoegde waarde voor chauffeurs. Ze registreren gebeurtenissen onderweg die in de hitte van het moment misschien vergeten worden. Zij kunnen het bewijs leveren bij een ongeval, wat uw verzekeringspremies kan verlagen en veiligheid en gemoedsrust kan bieden, vooral als ze actief kunnen blijven, zelfs als de auto is uitgeschakeld. De nieuwe Viofo A229 Pro is zo’n dashcam en zorgt ervoor dat u heel helder zicht heeft op elke situatie die zich tijdens uw autoritten voordoet.

Dit is een gesponsord artikel en is mogelijk gemaakt door Viofo. De feitelijke inhoud en meningen zijn de exclusieve mening van de auteur, die de redactionele onafhankelijkheid behoudt, zelfs als een bericht wordt gesponsord.

Ogen op de weg

De nieuwe Viofo A229 Pro Dashcam is een fantastische nieuwe topklasse dashcam. Deze recensie heeft betrekking op de driekanaalsversie, wat betekent dat deze drie camera’s heeft: een camera aan de voorkant en optionele camera’s aan de achterkant en aan de binnenkant.

Viofo A229pro Dashcam-packshot

De kit bestaat uit de hoofdcamera in de voorruit en twee secundaire camera’s: één voor de achteruitkijkspiegel en één voor het interieur van de auto. De belangrijkste camera aan de voorkant is een Sony STARVIS 2 IMX678-sensor Full 4K-camera met een resolutie van 3840 x 2160 bij 30 fps, de achterkant is een STARVIS 2 IMX675-sensor Quad HD of 2560 x 1440 bij 30 fps (ook wel 2K genoemd) en de binnencamera is een Sony STARVIS IMX307 Full HD of 1920 x 1080 bij 30 fps. De binnencamera heeft ook ingebouwde infraroodlampen voor nachtzicht, zodat u zelfs in het donker beelden kunt maken.

Ook inbegrepen in de reviewkit zijn de optionele Bluetooth-afstandsbedieningsknop en hardwarebedradingskit. Hierdoor wordt het camerasysteem rechtstreeks van stroom voorzien via het interne elektrische systeem van de auto. Je kunt dit zelf aansluiten, maar ik zou niet aanraden om het zelf te monteren, omdat het rommelen is met het elektrische systeem van de auto, wat erg gevaarlijk kan zijn. Tenzij je ervaring hebt met elektrische systemen (wat ik niet heb), is het raadzaam om dit aan de professionals over te laten.

Viofo A229pro Dashcam uitpakken 2

Langs de drie camera’s heb je ook bekabeling. Inbegrepen in deze versie is:

• datakabel
  • autoladeradapter (die de camera’s van stroom voorziet via de accessoire-aansluiting)
  • kabel voor achteruitrijcamera
  • kabel voor binnencamera
  • gereedschap voor het verwijderen van trimmen
  • zelfklevende en statische stickers voor montage van de units in de auto

Ook inbegrepen is iets dat automobilisten uit de zonnigere delen van de wereld nuttig zullen vinden: een filter met neutrale dichtheid dat fungeert als een zonnebril voor de camera aan de voorkant, waardoor schittering wordt verminderd.

De cameraset installeren

Het instellen van een dashcam kan een beetje een gedoe zijn. Gebruik eerst de zelfklevende stickers om de camera’s in de auto te plaatsen. Maak het oppervlak van het raam vooraf schoon om al het vuil en vet van het scherm te verwijderen, omdat het schoon moet zijn om de hechting te bevorderen.

Viofo A229pro Dashcam 3 camera's

De camera op de voorruit is altijd het lastigst, omdat het behoorlijk lastig kan zijn om de bovenkant van de voorruit te bereiken. Als je hem eenmaal daar hebt gekregen, is het erg moeilijk om hem recht te plaatsen. Als je een fanatieke stijltang bent zoals ik, kan dit een beetje gekmakend zijn.

Viofo A229pro Dashcam-kabels

Gelukkig ga je de enorm gripvaste 3M-stickers waarschijnlijk niet rechtstreeks op je voorruit plakken. Je plakt eerst de transparante statische stickers en vervolgens de 3M-gripsticker daarbovenop. Dit geeft je een beetje speelruimte voor herpositionering. Zorg ervoor dat u de statische stickers een beetje naar beneden knipt. Het is goed dat er reserveonderdelen zijn.

Viofo A229pro Dashcam-trimtool

Vervolgens moet je de bedrading doen. Er wordt een hulpmiddel meegeleverd waarmee u de draden in de bekleding van de auto kunt duwen, waardoor de hele installatie discreet en vooral veilig wordt.

Viofo A229pro Dashcam Tf SD-kaart

Zodra u de kabels hebt aangesloten om hem van stroom te voorzien via de accessoire-adapter (ook wel de sigarenaansteker genoemd), plaatst u een TF/SD-kaart in de camera aan de voorkant en bent u klaar om te gaan. Als u over de hardwarebedradingsset beschikt, kunt u deze stap uiteraard overslaan, zodat uw camera’s altijd klaar zijn voor actie. Houd er rekening mee dat de installatie van de hardwarebedrading door een professional moet worden uitgevoerd.

Viofo A229pro Dashcam-hardwire-set

Het enige dat nog moet worden ingesteld, is het verbinden van de Wi-Fi in de camera met uw telefoon om draadloos verbinding te maken en video’s van de camera te bekijken/op te slaan. Het is duidelijk dat de monitor op de camera de noodzaak hiervoor wegneemt, dus ik zou dit een optionele stap noemen. Bovendien kun je het achteraf toevoegen. Als u over een Wi-Fi-verbinding beschikt, kunt u clips downloaden zonder de kaart uit de camera te verwijderen. Hierbij wordt gebruik gemaakt van een stuk gereedschap, omdat ik het niet gemakkelijk met een vingernagel kon inbrengen of verwijderen.

Dashcam in gebruik

De VIOFO A229 PRO Dashcam start op en begint met het opnemen van video zodra u de auto start. De opnames gaan door totdat de kaart vol is. Zodra het vol is, begint het ze te overschrijven. De uitvoer van alle drie de camera’s wordt parallel op de kaart opgeslagen in segmenten van één minuut. De reden hiervoor is deels uit veiligheidsoverwegingen. Als een video beschadigd raakt, beschadigt u niet het voorgaande uur, maar alleen de laatste minuut.

Viofo A229pro Dashcam voorkant

Zodra de camera is geïnstalleerd, werkt deze geheel probleemloos. Er zitten veel knoppen aan de voorkant van het apparaat, maar eerlijk gezegd heb je ze misschien nooit nodig. Het is echter een goed idee om te weten wat ze allemaal zijn. Kort gezegd is er een menuknop, aan- en uitzetten, een grote driehoekige knop voor ‘noodvideobeveiliging’ (die voorkomt dat de huidige opname wordt overschreven), een microfoon aan en uit en wifi aan en uit. Raadpleeg de handleiding voor meer informatie. Persoonlijk schakel ik de interne microfoon uit om te voorkomen dat mijn onzinnige gesprekken/harde taal worden opgenomen voor het nageslacht.

Door de montage van de optionele hardwarekabelset beschikt het systeem over “altijd aan”-stroom, zodat u in noodgevallen automatisch de binnen- en buitenkant van de auto kunt opnemen, zelfs als de auto uitgeschakeld is. De parkeermodus, die de opname start wanneer er iets beweegt of de bewegingssensoren een botsing registreren, is alleen beschikbaar als het apparaat wordt gevoed via de hardwarebedradingsset.

De hoofdcamera, het brein van het systeem, kan eenvoudig worden verwijderd met behulp van een schuifbeugel, voor de veiligheid en om de beelden naar uw computer te uploaden.

Hoe klopt het allemaal?

De VIOFO A229 Pro is een geweldige dashcam van topklasse, en de opname van de monitor in de body van de hoofdcamera is een zegen. Hoewel je de camera draadloos aan je smartphone kunt koppelen, wordt het allemaal een stuk eenvoudiger als je een monitor op de camera zelf hebt. Het in eerste instantie instellen van de camera met een monitor is een fluitje van een cent, omdat je kunt zien wat de camera ziet. Meestal is dit een ongelooflijk lastig proces, waarbij je heen en weer moet gaan met de wifi en je telefoon.

Viofo A229pro Dashcam Hoofdcamera achterzijde

Er is een klein probleem met het plaatsen van de monitor aan de achterkant van het apparaat. Het is veel groter. In de meeste gevallen zijn de units klein en kunnen ze, zonder monitor aan de achterkant, achter uw achteruitkijkspiegel worden verborgen. Omdat je toegang nodig hebt tot de achterkant van het apparaat, moet deze een beetje naar de ene of de andere kant wijzen, en dit levert een paar problemen op. Als je het aan de bestuurderskant hebt, kan het scherm voor een kleine afleiding zorgen. Het staat in de weg. De beste optie is om hem iets naar de passagierszijde te schuiven. Het leidt minder af en biedt meer ruimte, omdat de spiegel naar de bestuurder is gekanteld.

Viofo A229pro Dashcam-accessoires

De positionering van de binnencamera is vergelijkbaar. Voor de zichtlijnen is het beter als je hem in de hoek aan de passagierszijde plaatst in plaats van aan de bestuurderszijde. Om te beginnen kan het zijn dat de bestuurder zijn GPS-apparaat ook aan zijn kant van de auto heeft geïnstalleerd, en het is een goed idee om deze dingen te verspreiden.

Viofo A229pro Dashcam-interieur

Let op: in landen waar rechts wordt gereden, bevindt de hoofdunit zich in het midden en de binnencamera rechts aan de passagierszijde, dus daar zit de poort voor de binnencamera aan de rechterkant. Dit betekent dat je in een Britse auto (waar ik ben) de kabel rond het apparaat moet buigen om bij de binnencamera te komen.

Viofo A229pro Dashcam-afstandsbediening

De hoge resolutie is een goed verkoopargument vanuit het oogpunt van klanten die gevoelig zijn voor technische specificaties, maar er zit een serieuzere kant aan. Dashcams zijn geen recreatieve camera’s; het zijn beveiligingscamera’s en veiligheidsapparatuur. Dankzij foto’s met een hoge resolutie kunt u de kentekenplaten van auto’s duidelijker lezen, wat in het geval van een verkeersongeval (of RTA zoals we ze hier in Groot-Brittannië noemen) het verschil kan maken. Het is ook belangrijk om het beeld te herkennen van iemand die uw auto een boost probeert te geven.

De beeldkwaliteit is uitstekend, tenminste als de verlichting perfect is. Neem bijvoorbeeld deze zoom in volledige resolutie van de heg op mijn oprit:

Viofo A229pro Dashcam Hedge Zoom

Mooi detail, zelfs bij vrij weinig licht.

Er waren aanvankelijk enkele kleine problemen met de kwaliteit van bewegende beelden tijdens de test (bewegende beelden waren een beetje wazig), maar Viofo bracht tijdig een firmware-upgrade uit die het probleem lijkt te hebben opgelost. Het was op zijn best een kleine klacht, dus bravo voor het feit dat ze het probleem snel hebben opgelost.

Viofo A229pro Dashcam-stilstaand beeld 1

Bovendien is dit uiteindelijk een dashcam en geen DSLR, en hoewel de beeldkwaliteit belangrijk is, zal niemand behalve gekken zoals ik op video’s tot op de pixel inzoomen. Het allerbelangrijkste is het vastleggen van gebeurtenissen en dat gebeurt op een prachtige manier.

Beschikbaarheid

De VIOFO A229 PRO-kit is een geweldige high-end dashcam en ik raad hem ten zeerste aan. Het is volledig uitgerust en heeft alle voordelen die je zou verwachten van een dashcam van dit niveau. Je kunt het krijgen in 2CH- en 3CH-versies.

De VIOFO A229 Pro 3CH Dashcam heeft een verkoopprijs van $389,99, maar heeft momenteel een korting van 23%, en je kunt 5% extra korting met de code MTE229PRO. De VIOFO A229 Pro 2CH Dashcam heeft een verkoopprijs van $359,99, maar heeft momenteel een korting van 22% en kan ook 5% korting krijgen met de dezelfde code. Naar mijn mening is dat voor een ultramoderne dashcam zoals de A220 Pro een volkomen acceptabele prijs.